Pasek w układzie chłodzenia samochodu – najczęstszą przyczyną awarii

W poprzednim artykule przedstawiliśmy wam składowe układu chłodzenia. Dziś chcemy skupić się na jednym z nich, który jest najczęstszą przyczyną usterek, a co za tym idzie – wielokrotnie psuje nam podróże. A wystarczy zadbać o ten element, wymieniać go regularnie, dzięki czemu będziesz w stanie uniknąć przykrych niespodzianek. Nie będziemy Was dłużej trzymać w niepewności – dziś opowiemy odrobinę o pasku, który odpowiedzialny jest za napędzanie pompy tłoczącej płyn do układu chłodzącego.

Rodzaje pasków i usterki, które mogą powodować

Kiedy stajesz na drodze, a spod maski wydobywają się ogromne kłęby pary, wiedz, że Twój układ chłodniczy nie pracuje tak, jak powinien. Winą za ten stan tak naprawdę możesz obarczyć tylko siebie… Wiemy, że to, co piszemy może zaboleć, ale taka jest prawda. Najpewniej przed podróżą nie sprawdziłeś, czy wszystkie elementy układu chłodzenia działają bez zarzutu. To właśnie on jest odpowiedzialny za parę, która w tym momencie wydobywa się spod Twojej maski. Gdybyś go sprawdził, zapewne zauważyłbyś, że pasek klinowy lub wielorowkowy wymaga wymiany. Co to takiego i dlaczego jest tak ważne? O tym poniżej.

Pasek, o którym wspomnieliśmy jest jedną z ważniejszych części układu chłodzenia. Okazuje się, że jest on odpowiedzialny za pompę, która tłoczy płyn chłodniczy do pozostałych podzespołów układu. W związku z napędzaniem, jak każda część – zużywa się i trzeba go wymieniać. Warto zatem co jakiś czas kontrolować jego stan. Jeżeli zauważysz nieprawidłowości, po prostu go wymień. Jeśli jednak nic się z nim nie dzieje, wymieniaj go zgodnie z okresem, jaki zalecany jest przez producenta tej części. Dbanie o samochód to podstawa uniknięcia awarii, pamiętaj o tym!

Nie wiesz jaki pasek kupić? W obecnych samochodach najczęściej wykorzystywane są paski wielorowkowe, które mają o wiele lepsze parametry pracy. Jeżeli jednak posiadasz starszy model samochodu, warto zapytać w najbliższym warsztacie samochodowym, czy przypadkiem pod jego maską nie znajduje się pasek klinowy. Niemniej jednak zarówno ten pierwszy, jak i ten drugi ulegają zużyciu, co w konsekwencji oznacza, że należy je wymieniać. Ważnym jest, abyś taki pasek wymienił zaraz po zakupie używanego samochodu. Niestety nie możesz być pewien, że ten, który znajduje się pod maską jest w dobrym stanie. Nie ryzykuj zatem usterki, która może kosztować Cię znacznie więcej, niż pasek.

Działanie pasków napędzających pompę chłodniczą

Aby paski odpowiednio napędzały pompę, muszą być dobrze napięte. Jeżeli nie jesteś pewien, czy ta część działa u Ciebie prawidłowo, zmierz jej naciąg, a wszystko okaże się jasne. Jak to zrobić? Odszukaj koła pasowe i zmierz napięcie w połowie odległości pomiędzy nimi. Jeżeli masz  prawidłowy naciąg, pasek powinien ugiąć się od 5 do 15 mm.

Pocieszeniem dla właścicieli nowszych aut jest fakt,, że producenci stosujący paski wielorowkowe, wyposażyli je również w samonapinacze. Dzięki temu napięcie paska nie spada poniżej określonego poziomu. Niestety, żeby nie było tak pięknie, musisz wiedzieć, że napinacze również ulegają eksploatacji, co oznacza, że je także trzeba wymieniać co jakiś czas.

Z drugim rodzajem – paskiem klinowym, niestety nie jest tak fajnie, bowiem jego naciąg trzeba regulować ręcznie. Pierwszy raz może być dla Ciebie trudny, jednak kiedy dojdziesz do wprawy, zauważysz, że tak naprawdę nie jest to trudne. W przypadku drugiego rodzaju podzespołu – regulacji musi dokonać mechanik znający się na rzeczy. Jeżeli sam będziesz chciał wyregulować pasek wielorowkowy, może dojść nie tylko samego paska, ale także innych podzespołów całego układu. Chyba nie warto ryzykować, prawda?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *