Skrzynia biegów – wybór nie jest taki oczywisty

W zależności, czy auto kupuje kobieta, czy mężczyzna, podczas oględzin zwracają oni uwagę na inne aspekty. Mężczyzna najczęściej interesuje się silnikiem, mocą, przebiegiem, rzadziej skrzynią biegów, która znajduje się w samochodzie. A to ogromny błąd, bowiem to właśnie ona jest w dużej mierze odpowiedzialna za wykorzystanie mocy jednostki napędowej, a co za tym idzie, także za zużycie paliwa. Nie wiedziałeś o tym? No cóż, powinniśmy się do tego przyzwyczaić, jednak czasami zaskakuje nas, że motoryzacja jest taka tajemnicza.

Wracając jednak do tematu – dziś opowiemy Wam o rodzajach skrzyni biegów i efektach jakie dają w użytkowaniu. Nie przedłużając, przechodzimy do meritum sprawy.

Dwa rodzaje – niby niewiele, ale jakie różnice

Kiedy przyjrzymy się bliżej tematowi, okazuje się, że na rynku występują generalnie dwa typy skrzyń biegów: automatyczna i manualna. To właśnie ta druga cieszy się większym zainteresowaniem wśród kierowców. Pierwsze zaś zazwyczaj odstraszają, bo niby są bardziej skomplikowane. Być może dla niektórych tak, jednak kiedy przesiądziesz się ze skrzyni manualnej na automatyczną, nie będziesz chciał powrócić do tej pierwszej.

Skupiając się jednak na automacie. Okazuje się, że można wyróżnić kilka rodzajów tego komponentu. Możemy zatem wyróżnić skrzynię automatyczną hydrauliczną, bezstopniową oraz dwusprzęgłową. Okazuje się, że pomimo też głównych rodzajów, to właśnie ta trzecia robi wśród klientów furorę.

Skrzynia dwusprzęgłowa, to dziecko Volkswagena. To właśnie ta marka jako pierwsza, na początku tego wieku zastosowała ten rodzaj części. Dokładnie chodzi o przekładnię z bezpośrednim przełożeniem, z angielskiego Direct Shift Gearbox (w skrócie DSG). Kiedy przyjrzymy się bliżej samochodom z automatyczną skrzynią biegów, zauważymy, że wspomniane rozwiązanie jest stosowane we wszystkich modelach koncernu, również w Skodach.

Na czym polega fenomen tego rozwiązania? Otóż rozwiązanie to łączy w sobie dwa rodzaje skrzyni biegów – mechaniczną i automatyczną. Co to oznacza? Otóż możesz wybrać sobie podczas jazdy, czy będziesz korzystał w pełni ze skrzyni automatycznej, czy jednak pokusisz się o samodzielne przełączanie biegów. Tak, skrzynia dwusprzęgłowa pozwala na takie manewry. Stąd w konstrukcji pojawiają się dwa sprzęgła – jedno obsługuje biegi parzyste, zaś drugie nieparzyste i wsteczny. Można się pogubić, prawda? Szczególnie kobiety boją się tego typu rozwiązań, bowiem dwa sprzęgła na różne biegi – to może być za dużo.

Nie będziemy jednak ukrywać, że całość wspomnianej skrzyni automatycznej daje niebywałe przyspieszenie, dzięki czemu to rozwiązanie wygrywa z innymi. Kolejnymi atutami takiego rozwiązania jest optymalna praca silnika, która daje mniejsze zużycie paliwa, aniżeli w skrzyniach manualnych. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się wśród kierowców, którzy spędzają dużo czasu w miejskich korkach. Na pewno będą zadowoleni z mniejszego zużycia paliwa, które miejskie korki niestety pochłania w ogromnych ilościach.

Kończąc, należałoby odpowiedzieć na początkowe pytanie – skrzynia manualna czy automatyczna? Zapewne zdajecie sobie sprawę z tego, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, bowiem zarówno jedna jak i druga ma swoich zwolenników, którzy będą wymieniać zalety i wady obu. Stąd – wybór należy do Was. Zdecydujcie, co jest dla Was najważniejsze podczas eksploatacji samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *