Sprawdzamy układ chłodzenia – jego części składowe i pracę

Jeżeli nie jesteś mechanikiem, możesz mieć problem z tym, co powinieneś sprawdzać i jakich usterek szukać w układzie chłodzenia. Jedno jest ważne – dobrze jest znać się na tym choć trochę, bowiem awaria tego układu skutkuje unieruchomieniem auta lub nadmiernym spalaniem paliwa. Zapewne zarówno pierwszej, jak i drugiej sytuacji chciałbyś uniknąć, prawda? Zapoznaj się zatem z poniższym artykułem. Mamy nadzieję, że dzięki niemu motoryzacja stanie się dla Ciebie choć trochę mniej obca.

Części składowe układu chłodzenia, na które warto zwrócić uwagę

Zapewne zastanawiasz się, co ma w sobie układ chłodzenia, że jest tak ważny w każdym samochodzie. Mówiąc najprościej, w skład układu chłodzenia wchodzą:

  • system kanalików, w który wyposażony został silnik auta
  • pompa, która tłoczy ciecz chłodzącą w określone miejsca
  • pasek klinowy/wielorowkowy, który odpowiedzialny jest za napędzanie pompy
  • termostat, którego zadaniem jest utrzymanie odpowiedniej temperatury
  • chłodnica
  • wentylator.

Wydaje się dużo? Być może, jednak kiedy poznasz wszystkie części i zasady ich pracy, z pewnością uznasz, że każdy komponent jest ważny i o każdy trzeba zadbać. Zastanawiasz się, jak działa układ? Otóż wspomniana wyżej pompa odpowiedzialna jest za tłoczenie płynu chłodzącego do kanalików silnika. Stamtąd trafia on do termostatu i w zależności od tego, czy mamy do czynienia z dużym czy małym obiegiem, trafia z powrotem do silnika (mały obieg, który pozwala szybciej nagrzać się silnikowi) lub do chłodnicy (duży obieg), gdzie, jak można się spodziewać, następuje jego wychłodzenie. Tak właśnie wygląda układ chłodzenia w każdym samochodzie. Wydaje się banalnie proste, prawda?

Usterki, które mogą spędzać sen z powiek

Skoro wiecie już jak działa układ chłodzenia, przejdziemy do meritum sprawy – usterek i sposobów ich usuwania. Mamy nadzieję, że informacje zawarte poniżej pozwolą Wam zrozumieć pracę Waszego samochodu.

Najczęściej spotykaną usterką, która pojawia się nagminnie, jeśli regularnie nie sprawdzamy układu chłodzenia jest wada termostatu. Co to oznacza w praktyce? Otóż w momencie popsucia się tej części płyn chłodzący nie wpływa do chłodnicy, przez co ta nie może zostać w pełni wykorzystana, a co doprowadza do nadmiernego nagrzewania się silnika. Jeżeli jednak sprawdzisz termostat i okaże się, że ten jest sprawny, przyczyn awarii szukaj w pompie i pasku, który odpowiedzialny jest za jej napędzanie. We współczesnych autach stosuje się paski wielorowkowe. Jeśli masz starszy model, możesz spodziewać się, że pod maską znajdziesz pasek klinowy.

Tak naprawdę nieważne jest, jaki pasek posiadasz. Zarówno pierwszy, jak i drugi rodzaj ulega zużyciu podczas jego eksploatacji, stąd regularnie powinieneś kontrolować jego stan i wymieniać, jeśli zauważysz jakieś nieprawidłowości lub zgodnie z okresem, jaki zalecany jest przez producenta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *